Bako NP + Kuching (II)

20 november 2019 - Kuching, Maleisië

Hoiihoii allemaal,

Na even zoeken hadden we de bushalte, om naar het Bako NP te gaan, nog net voor 8 uur ‘s ochtends gevonden(de bus vertrok om 8 uur). In de bus zat al een meisje genaamd Niki die we via whatsapp hadden gesproken en met wie we samen naar het park zouden gaan. Na een busritje van drie kwartier kwamen we aan bij de bootstop en na eventjes wachten konden we de boot op(voor 20 min) om naar de ingang, en tevens onze slaapplaats voor de komende 2 nachtjes, van het national park gebracht te worden. De mevrouw achter de bali gaf ons een plattegrond en nog wat extra uitleg over het park zelf en hierna konden we zelfstandig een wandelroute gaan lopen door het park. Roos en ik kozen ervoor om de bloemen/plantenronde te lopen(3,5 uur) en begonnen dan ook vol goede moed, in onze supersexy outfit(bergschoenen, afritsbroek en rugzak goed vastgebonden om ons middel). We merkten al snel dat het echt mega heet was om te lopen en het zweet stond dan ook al binnen 1 minuut op ons hoofd. De route zelf ging op en neer en we moesten soms ook nog wat klimmen of kruipen over en onder boomstronken door. Ook ging de route gelukkig voor het grootste deel door de jungle heen, waardoor we in de schaduw van de bomen liepen. Na ongeveer 4,5 uur hadden we de totale route gelopen(met het zeer pittige einde inclusief) en waren we weer terug bij de entree. Al met al was deze slopende route zeker al dat vieze zweten en al die muggenbulten waard, echt heel mooi!! In het Bako NP kan je als een van de weinige plekken op Borneo(en dus de hele wereld) de neusaap spotten. Tijdens onze route zijn we, op heel veel mieren na, geen apen tegengekomen, maar terug bij de entree, zat er zo’n neusaap in de boom voor de entree zelf!! Na ons middag- en avondeten zijn we nog even snel onder de koude douche gesprongen om het vieze plakkerige weg te halen en zijn we al erg vroeg gaan slapen, helemaal gesloopt van deze eerste dag wandelen.

’s ochtends zaten we alweer vroeg aan het ontbijt en hadden we weer wat moed verzameld om een wandeling van in totaal 5 uur heen en weer naar een waterval af te leggen. Deze route was gelukkig een stuk minder zwaar en bij de waterval konden we ons even heerlijk af laten koelen en al het vieze zweet van ons af laten spoelen. Het was hier wel oppassen geblazen: als je eenmaal stilstond(wat wij dus wel even deden bij deze waterval) werd je gelijk helemaal lek gestoken door alle muggen die in de jungle leven. Nadat we de prachtige tocht weer terug hadden gelopen, kwamen we bij het einde ook nog even wat silvermonkeys tegen!! Deze blijken heel verlegen te zijn, dus lucky us dat we ze hebben mogen zien. De aapjes zelf zijn grijs/zilver en de babytjes hebben nog een bruin kleurtje, ook dit hebben we mogen aanschouwen :).

’s avonds stond er een avondwandeling op de planning. We hebben niet zoveel wild kunnen spotten, op heel wat vuurvliegjes, spinnen, kikkers en een slang na, maar de wandeling was zelf erg leuk(en mega heet) om te doen. Na snel even gedouched te hebben, maar weer gaan slapen na deze uitputtende dag. Midden in de nacht werd ik wakker gemaakt door een mega grote onweersbui die recht boven ons hing. De regen kletterde kneitershard op de daken en kwam als een soort waterval naar beneden. De donder was ook echt megaluid en hield telkens een aantal seconden aan voordat het weer wat stiller werd.
Na deze rommelige(letterlijk) nacht, hebben Roos en ik nog even een wandeltochtje gelopen van 2 uurtjes richting een erg mooi strand en op de terugweg kwamen we ook nog twee neusapen tegen :).
Hierna was het wachten totdat de boot ons terugbracht naar de opstapplaats en vanuit daar konden we weer de bus nemen naar Kuching toe. Aangekomen in ons hostel zijn we gelijk doorgerend naar onze tassen, hebben hier schone kleren uitgehaald en zijn direct onder de douche gesprongen, zodat die vieze zweetgeur eindelijk een beetje van ons af was. De rest van de avond hebben we niets meer gedaan en zijn we heerlijk gaan slapen.

Onze eerste volle dag in Kuching, na het NP, hebben we niet megaveel uitgevoerd. ‘Smiddags hadden we uiteindelijk dan wel weer wat moed en energie gevonden om een rondje door de stad te lopen en op zoek te gaan naar wat eten. We hebben avondgegeten aan het waterfront en hebben, na hier nog even rondgelopen te hebben, ook de watershow hierzo goed kunnen aanschouwen. Heel toevallig was het wel dat we net voor de watershow een bekende tegenkwamen: een stel van de boottour flores-lombok! Zo blijkt maar weer eens hoe klein de wereld kan zijn.

Onze tweede dag hierzo zijn we ‘smiddags naar een oerang oetang centre geweest om deze prachtige beesten hopelijk te mogen spotten. We hadden geluk, tijdens de “voedertijd” (15.00-16.00) hebben we 6 van de in totaal 32 beesten in het park mogen zien, waaronder het alfamannetje en twee baby’s. De mensen van dit park redden de apen van hun leven in bijvoorbeeld het circus en trainen ze om weer in het wild te kunnen leven. Ze hebben wel twee voedertijden, maar hopen eigenlijk dat de apen op een gegeven moment deze voeding niet meer nodig hebben en zelf hun eigen voedsel gaan vangen. Het is dus elke keer weer afwachten hoeveel oerang oetans je gaat zien.
Na deze supervette tocht hebben we nog even ergens avondeten gescoord en hebben we onze tassen ingepakt, want morgen vliegen we van Kuching naar Mulu, een ander national park, die alleen met het vliegtuig te bereiken is.

Liefs Aneesha

1. Ilona Swerissen:
    20 november 2019
    Wat een belevenissen allemaal. Leuk om te lezen.
  2. Nico en Silvia Huisman:
    22 november 2019
    Lieve schat. Wat weer een goed verhaal en mooie belevenissen!!! En ook prachtige foto's!! Geniet er maar lekker van. En wij met jullie 👍👍😘😘
  3. Ben:
    23 november 2019
    Hey Aneesha, wat een leuke foto's en wat zien jullie bijzondere dieren daar.
    Geniet van alles.