Boottrip Labuan bajo -> Kuta Lombok

1 november 2019 - Kuta Lombok, Indonesië

Hoiihoiii allemaal

Allereerst weer bedankt voor alle leuke en lieve reacties :).

- Never try, Never know -

Dat is het levensmotto van de afgelopen 4 dagen op de boot. De boottrip was echt fantastisch!! Maar ik zal bij het begin beginnen ;).

Dag 1: verzamelen om half 8 ‘s ochtends bij de organisatie, waarna we naar de boot werden gebracht door een paar studentjes die gelijk weer even hun Engels konden oefenen. Bij de boot aangekomen, konden we ons bedje kiezen(een van de 26 matjes die op de grond lag) en nog even chillen voordat iedereen er was en we echt konden vertrekken. Nadat we met iedereen kennis hadden gemaakt en het programma voor de komende dagen aan ons uitgelegd was, vertrokken we naar onze eerste stop: rinca island, om hier komodo-dragons te spotten. De dragons hebben we inderdaad gespot, maar dit was niet zo moeilijk, aangezien ze allemaal bij het restaurant lagen(ze ruiken het eten van hier) en zich overdag nauwelijks verplaatsen. Tijdens onze wandeling over het eiland hebben we ook nog het geluk gehad dat we een babykomodo konden spotten. Deze zitten in een boom, omdat ze anders opgegeten worden door moeders. Weer terug op de boot, vaarden we door naar Pink beach, welke niet echt roze was, maar toch. Hier konden we snorkelend de zee verkennen en genieten van alle mooie visjes en het mooie koraal daarzo. Hier hebben we ook een zeeschildpad van dichtbij mogen bewonderen!! Om telkens van de grote boot naar de bestemming te komen, moesten we overstappen in een klein bootje die als taxi diende tussen het schip en de bestemming. We zaten in totaal met 26 man op de boot en Roos en ik waren de enige Nederlanders, dus wij konden ons Engels extra goed oefenen ;). Onze laatste bestemming was komodo national park, om hier opnieuw de komodo’s te spotten. Deze keer hadden we wat meer geluk en waren de komodo’s wat actiever en lagen ze ook niet alleen maar bij het restaurant. Best wel indrukwekkend om deze grote beesten in het echt te zien. ‘S avonds hadden we een spelletjesavond met de kapitein. Het eerste spelletje was met een koekje dat je op je voorhoofd moest neerleggen en dan met alleen maar het gebruik van je gezichtsspieren het koekje naar je mond moest verplaatsen. Vest beschamend om te doen, maar de kapitein verplichtte iedereen om het te doen, wat het wel echt een stuk leuker maakte. Iedereen raakte ook enthausiast en begon elkaar aan te moedigen, waardoor je merkte dat er al echt een groepsgevoel ontstond. Nadat iedereen geweest was, zette de kapitein een doos op de grond, die je met je mond moest proberen op te pakken(zonder je handen te gebruiken). Ook dit was echt lachen om te doen en vooral om iedereen te zien struggelen. Na deze spelletjes zijn we met z’n alle maar gaan slapen(26 man in een ruimte naast elkaar, superideaal dus), want de volgende dag stond een zonsopkomst op de planning.

Dag 2: ‘s ochtends vroeg gewekt om vervolgens een hoop trappen op de lopen voor een prachtig uitzichtpunt voor de zonsopkomst. Vanaf het hoogste punt had je uitzicht op een wit, roze en zwart strand. Na de zonsopgang, die echt heel mooi was, weer terug naar beneden gelopen en met de boot naar onze eerste snorkelspot gevaren van deze dag(Long beach). Aangekomen bij dit strand, snel onze spullen gedropt en daarna het water ingelopen om weer de mooie visjes en het koraal op deze plek te spotten. Hier hebben we ook een soort aal ofzo gezien. Tijdens het opdrogen op het strand kwam een van de bemanningsleden opeens aan met een soort krabachtig beestje en zette deze zomaar op mijn voet en handen neer. De beestjes kunnen gelukkig niet knijpen of bijten ofzo en het kietelt als ze over je handen heen lopen. Terug op de boot haalde deze gozer de krabbetjes weer tevoorschijn en hebben we ze over onze handen laten lopen voor een zeer lange tijd(ook om de tijd een beetje te doden). Bij de tweede en laatste snorkelspot van deze dag, konden we gewoon van de boot afspringen het water in en beginnen met zwemmen. Zeer ideaal dus. Ook hier weer erg mooi koraal gezien en genoten van de afkoeling van de zee. Terug op de boot hadden we een lange vaartocht in het vooruitzicht: we zouden namelijk de hele nacht door varen tot een uur of 7/8 in de ochtend de volgende dag. Vanaf de boot hebben we, na de prachtige zonsondergang, de rest van de avond, op een zeer schommelende boot, genoten van de miljoenen sterren die er te zien waren. Het enige dingetje was dat op het moment dat je van de ene kant naar de andere kant van de boot wilde lopen, je er uit zag alsof je al mega dronken was(liep) door het erge heen en weer bewegen van de boot(wat het ook wel weer komisch maakten).
Dag 3: na het ontbijt werden we gebracht naar een eilandje en na een korte wandeling stonden we voor een waterval. Deze moesten we omhoog klimmen(wat erg gemakkelijk ging, want de stenen waren totaal niet glad) waarna we bij een klein zwembadachtig dingetje aankwamen, waar we ook konden afkoelen/zwemmen. Nadat iedereen een spong in het water had gewaagt zijn we weer teruggelopen naar het strand, waar we onze snorkels weer opzetten en het water indoken om ook deze plek te ontdekken. Vanaf het strand kon je gemakkelijk zwemmen naar de boot, dus dropte ik mijn spullen in de taxiboot en ben ik naar de boot toe gezwommen. Vanaf de boot heb ik daarna voor het eerst een salto van de boot af gesprongen(wat gelukkig helemaal top ging) en na een aantal sprongen vaarden we weer verder naar een ander eiland, waar de kapitein wat benzine en boodschappen moest inslaan. Ondertussen konden wij rond de boot zwemmen en natuurlijk van de boot afspringen. Na een tijdje had iedereen de smaak van salto’s maken te pakken en sprongen we met een paar man tegelijk van de boot af :). Op het moment dat de kapitein weer terug was, vaarden we door naar een heel klein eilandje waar we tijdens zonsondergang nog even konden snorkelen en ons daarna konden klaarmaken voor het feestje van die avond zelf. Dit feestje was op het eilandje zelf, dus nadat we met de boottaxi waren afgezet op dit eilandje, kon het feest beginnen. Na een topavondje kreeg ik helaas heel wat buikpijn en ben ik maar snel gaan slapen met wat pijnstillers in de hoop dat het weer weg zou gaan.

Dag 4: Deze ochtend was mijn buikpijn gelukkig weg en na een paar uur varen kwamen we alweer aan in de haven van Lombok en zat de boottour er helaas alweer op. Onze tassen werden op het dak van een busje gebonden en na de laatste foto’s en knuffels zijn we doorgereden met een auto naar Kuta. Een plaatsje in het zuiden van Lombok. Hier aangekomen, begon mijn buikpijn helaas weer wat opzetten en heb ik eigenlijk voor de rest van de middag bij ons hostel, wat echt een tophostel is, op bed gelegen en niet zo veel meer gedaan.

De boottour was echt geweldig en wij hadden denk ik echt geluk met de mensen die wij op de boot hadden en ook met de superenthausiaste en vrolijke crew!! Ik zou zo’n boottocht zo weer over doen :)

Liefs, Aneesha :)