Brunei en Kota Kinabalu (l)

3 december 2019 - Kota Kinabalu, Maleisië

Hoiihoii allemaal,

Vandaag is de dag om naar een nieuw landje te gaan. De bus vertrok pas om 15.45, dus we konden lekker rustig aan doen met inpakken/lunchen. De busrit zelf duurde ongeveer 3 uurtjes en we zaten maar met 10 man in de megabus, heerlijk ruim. Aangekomen in Brunei(de hoofdstad) hebben Roos en ik eerst even wat gegeten en zijn daarna een half uur gaan lopen richting ons hostel, met al onze tassen natuurlijk. We bleken weer eens met zijn tweeen in 1 kamer te liggen en hadden dus mega veel ruimte om onze spullen uit te stallen(niet een al te goed plan haha). De volgende dag zijn we op avontuur in de stad zelf gegaan. Eerst stond er een museum over de sultan op de planning, jaja educatief van ons. Het museum mocht je niet in met je schoenen aan, dus deze moesten we buiten uittrekken. Ook mochten we helemaal niets bij ons hebben in het museum zelf, dus alles ging de kluis in. En daar liepen we dan schoenloos en zonder spullen door het museum, die best saai bleek te zijn, maargoed. Na dit zeer interessante uitstapje en de lunch zijn we langs het waterfront gaan lopen en raakten we aan de praat met een jongen. Deze jongen smeerde ons een boottour door de rivier van de stad aan en omdat het regende spraken we af dat we deze de dag erna wel wilden doen. In de regen hebben we nog even de moskee aanschouwd van afstand(met heel china/japan/korea) en van dichtbij. We zijn zelfs naar binnen gegaan en hebben hier gratis uitleg over de moskee gekregen :). Op het moment dat we naar buiten liepen, was het helaas aan het stortregenen. Na even geschuild te hebben in een winkelcentrum en een plastic zakje te hebben gescoord, zijn we het half uurtje terug naar ons hostel door de regen terug gaan lopen. We kwamen dan ook doorweekt hier aan en de werknemers lachte ons half uit(wat best logisch is).

Vandaag stond dus de boottour op de planning. We werden opgepikt door een broer van de jongen die we gister gesproken hadden. In het bootje zijn we eerst door de mangroeve gevaren en hebben we zelfs de neusapen in het wild mogen spotten(helaas wel te ver weg voor een goede foto). Na deze mangroevetocht zijn we door het dorp op houten palen gevaren en mochten we zelfs een kijkje nemen in het huis van die jongen. Het was heel bijzonder om te zien dat al deze mensen(ze leefden met 11 mensen in het huis) zo konden leven op een huisje op het water. Op het moment dat de tour over was, zijn we teruggelopen naar het hostel. ‘s avonds zijn we naar de avondmarkt gelopen en hebben we hier ons eten gescoord. Het eten was hier spotgoedkoop en megalekker, een winwin situatie dus. Terug in ons hostel hebben we onze spullen ingepakt en zijn we gaan slapen, want de bus naar Kota Kinabalu (KK) vertrekt alweer om 8 uur ‘s ochtends.

De busrit duurde in totaal 8 uur en tijdens deze busrit moesten we er ook in totaal 8 keer uit om een stempel te krijgen in ons paspoort (Brunei uit - Maleisie in - Maleisie uit - Brunei in - Brunei uit - Maleisie in - Sarawak uit(provincie) - Sabah in(provincie) ). Tijdens deze rit gebeurde er niet veel bijzonders en heb vooral veel uit het raam gestaard om de omgeving te observeren.

Onze eerste dag in KK was bijzonder. Roos wilde graag een keertje gaan golfen en nu is het toeval dat ons hostel 20 min lopen bij zo’n baan vandaan is. Dus wij zijn daarheen gaan lopen en wilden onze ballen en sticks gaan huren, blijkt het dat je hier alleen een creditcard voor nodig hebt. Deze hadden we beide niet meegenomen, omdat je hier alles, maar dan ook echt alles, met cash moet betalen. De man die ons hielp was gelukkig wel zo aardig om ons alsnog 2 sticks en 50 ballen te geven, zodat we even konden proeven van het echte golfleven. Nou, dit hebben we ook zekers gedaan en het blijkt helemaal niets voor ons te zijn hahah. Ten eerste hadden we al totaal niet de goede outfit hiervoor aan en ten tweede, we kwamen niet eens verder dan de 50 meter met het slaan. Maargoed we zijn weer een ervaring rijker. ‘S middags zijn we wederom in een shoppingmall beland en zijn we ook wederom naar de film gegaan. Dit keer een kerstfilm(last christmas), het bijzondere aan deze film was dat ze er alle zoenscenes eruit hadden geknipt, maar alle grappen over lesbienes enzo erin hadden gelaten. Dit liet ons erg in verwarring na het zien van de film.

Onze tweede dag in KK was zeer relaxed en we hebben bijna de hele dag aan het zwembad gelegen(die zich bevond bij een superduur hotel tegenover ons hostel, waar wij gratis in konden). Hier zijn we een beetje bijgekomen van de afgelopen weken en hebben we ons een beetje mentaal voorbereid op de komende dagen, waarbij we weer naar een ander national park gaan en hier ook blijven slapen op een plekje met in totaal 13(!!!) honden.

Liefs Aneesha

1. Lies Dijkman - Luken.:
    3 december 2019
    Nou jullie raken veel nat, maar dan aan de buitenkant, maar dat droogt wel weer als de zon schijnen wil. Jullie houding is wel goed bij het golven, dus als het mis ging lag het vast wel aan de ballen. Ik wens jullie nog vele mooie momenten toe. Leuk zeg zoveel stempels in de paspoorten. die kan je later bewaren dat hebben wij gedaan toen we in Rusland waren. Groetjes Lies.