Gili Air

11 november 2019 - Gili Air, Indonesië

Hoiihoii allemaal,

Toen we, na zeer veel gedoe, uiteindelijk op de lokale boot naar Gili Air zaten(na een stukje door het water gelopen te hebben), waren we al snel weer zeiknat door de omhoog spattende golven. Maargoed, nat en wel aangekomen op het eilandje, gingen wij opzoek naar ons hostel(natuurlijk eerst vol fout lopen). Er zijn op Gili Air geen gemotoriseerde voertuigen. Je kan alleen het eiland rond te voet, te fiets of te paard(en wagen), dus wij namen mooi de benenwagen nemen en na ruim een half uurtje lopen(in de hitte), kwamen we eindelijk aan in ons hostel. We werden zeer vriendelijk begroet door een blanke man(wie later een van de eigenaren bleek te zijn) die ons vertelde dat hij geen kamer meer had met een airco, alleen nog een kamer met een fan(deze kamers waren in de open lucht, upstairs en ze waren ook net nieuw/afgemaakt). Dit vonden wij helemaal geen probleem en dus dropten we onze spullen in het kamertje en gingen daarna even de straat op om een lunchplek te zoeken. We kwamen uit bij een restaurantje waar een zeer vrolijke jongen, genaamd Ali, ons hielp met alles wat we nodig hadden. Na onze lunch(die tot een uur of 3 duurde) liepen we terug naar het hostel en raakten hier in gesprek met een Duitse jongen genaamd Jan, die ons ook meevroeg om de volgende dag mee te gaan snorkelen. Hier zeiden we natuurlijk geen nee op ;). Deze avond was er een haloweenparty(op 1 november, zeer logisch natuurlijk) en een van de medewerkers had glitterpaint bij zich en begon iedereens gezicht wat op te fleuren. Nadat iedereen wat glitter op zijn hoofd had, liepen we met z’n alle naar de andere kant van het eiland(25 min lopen) waar het feestje zelf was. Het feestje zelf was helaas niet al te leuk doordat de muziek alleen maar techno was. Dus ik ben zelf niet al te lang op het feestje gebleven en ben lekker gaan slapen in ons nieuwe kamertje.
De volgende dag stond de wekker alweer om 8uur om te gaan snorkelen. Na het ontbijt liepen we met Jan en een Indisch meisje naar de snorkelplek en nadat we onze spullen hadden uitgezocht(flippers en snorkel) en de boot er klaar voor was, vertrokken we naar onze eerste snorkelplek. Hier zwommen we samen met een guide en hij wist op deze plek al 4 schildpadden te vinden!! Op de tweede plek konden we de beroemde standbeelden spotten. Alleen was het hier zo druk met mensen(chinezen en japanners) dat je de standbeelden bijna niet meer kon zien. Op het moment dat ik de standbeelden wel goed te zien kreeg, vond ik het eigenlijk gelijk niet te moeite waard om hier te stoppen als snorkelspot. Bij de derde spot moesten we weer samen zwemmen met een guide, wie op deze plek ook weer 4 schildpadden heeft weten te spotten. Na de lunch hadden we nog 1 snorkelspot te gaan waar we het koraal konden bekijken. Het koraal was helaas wel al half dood, maar nogsteeds erg mooi :). Ook hebben Roos en ik als enige hierzo nog een schildpad weten te spotten!! Terug op het eiland hebben we met z’n alle nog even gechilled bij het zwembad(van het hostel) en zijn daarna lekker gaan eten.
De dag hierna was eigenlijk erg nutteloos, totdat we besloten dat we(Roos, Jan en ik) wel even een rondje over het eiland konden lopen. Dus wij vol motivatie begonnen met lopen over de zandpadjes rondom het eiland en na 2 uur lopen in de zon met 30 graden waren we blij dat we weer terug bij het hostel waren en wat verkoeling konden opzoeken.
4 november was echt een totale nutteloze dag. We hebben de hele dag aan het zwembad gelegen en totaal niets gedaan. Ook wel weer lekker voor een dagje :).

5 november zag er dan wel weer iets actiever uit. ‘S ochtends zijn we even het centrumpje ingelopen en ‘s middags na een zeer bijzondere lunch(we hebben wel een uur gewacht op ons eten) hebben we met een Engels koppel en een Belgisch meisje een snokelset gehuurd en zijn we zelf op onderzoek naar schildpadden gegaan. We waren lucky gelukkig en hebben 1 schildpad op afstand in het diepe, en 2 schildpadden op echt 0,5 meter afstand in het ondiepe water gespot. Na dit geweldige avontuur zijn we weer terug naar het hostel gegaan en ‘s avonds hebben we de rest gejoined naar het feest van het jaar(met een man uit Jamaica) waar alleen maar reggae muziek gespeeld werd. Ook niet heel ideaal, maar wel stukke beter al dan de technomuziek van het feestje ervoor.
Onze laatste volle dag(we hadden ook in Gili Air eigenlijk maar voor 2 nachtjes geboekt, maar zijn ook hier in totaal 6 nachtjes gebleven) hebben we in de ochtend wateryoga gedaan. Een zeer bijzondere ervaring, waarbij veel rek en strek oefeningen aan bod kwamen. Na de yoga en de lunch hebben Roos en ik lekker gechilled bij het hostel en zijn er ‘s avonds, samen met twee Belgische meisjes, nog even op uit gegaan om de zonsondergang te bekijken. Weer terug bij het hostel was het eigenlijk wel zo gezellig dat we besloten om met het groepje dat er zat mee te gaan naar het feestje van die avond. Het feestje zelf was weer niet zo boeiend(technomuziek) en dus gingen wij met z’n alle zitten op het strand om de zee en de sterren te bekijken. Een stuk beter dan het feestje zelf, al zeg ik het zelf.

De dag erna stond de wekker alweer om 8 uur, om na ons ontbijt even snel onze spullen in te pakken en terug naar de haven te lopen om de boot van 10.30 naar Bali te halen(die uiteindelijk ruim 1,5 uur te laat was).

We hebben er dus weer een superrelaxed weekje op zitten en zijn hopelijk weer een beetje bijgeslapen om straks ons avontuur in Maleisië te starten

Liefs Aneesha :)

1. Ben:
    17 november 2019
    Hey Aneesha & Roos, jemig wat een hoop gezien en gedaan in Indonesië en nu weer naar het volgende land: Maleisië
    Goede reis en ook weel veel plezier in het nieuwe land.
    Lieve groet, Be