Jakarta (II) + Bandung

16 september 2019 - Bandung, Indonesië

Hoiihoii,

Allereerst nogmaals bedankt voor alle lieve reacties!! :) Leuk om te horen dat jullie zo ook een beetje meegenieten van onze reis.

Onze eilandenexcursie (met Roos en Kristy) was een hele onderneming. Eerst namen we de trein naar oud Batavia, waarna we, na een tijdje zoeken, de juiste bus hadden gevonden. Deze busrit (van ruim een uur) bracht ons naar een heel armoedig deel van Jakarta aan het water(wat logisch is want we moesten met de boot naar een eiland). Op het moment dat we hier met de bus aankwamen en uit deze bus stapten stonk het enorm naar de sardientjes die een aantal meter verderop lagen te drogen. Er was niemand achter de ticketbalie om onze boottickets te regelen, maar al snel kwam er een soort politieagent op ons afgelopen en hij heeft ons geholpen om de tickets te krijgen en om de juiste boot te vinden. Op de boot waren wij drie de enige blanke mensen samen met een aantal lokals en Chinezen. Deze mensen vinden het dus heel erg leuk om (met) ons op de foto te nemen(gaan). Echt superirritant was dit, vooral omdat ze niet vroegen of ze een foto mochten maken van ons. De boottocht duurde denk ik ook ruim een uurtje en rond een uur of half 11 waren we dan uiteindelijk op ons eilandje aangekomen. We hebben snel wat water ingeslagen en zijn opzoek gegaan naar het strandje. Dit was helaas niet het strand wat je voor ogen zou hebben, want er lag overal plastic en in de zee lag het er ook vol mee. Al snel waren we er weer klaar mee en miepen terug naar de plek waar de boot ons weer zou oppikken(ruim een half uur te laat). Dus wij weer terug met de bus en trein naar ons hostel en onderweg nog even snel wat streetfood gegeten.

De volgende dag zouden we de trein van 12.35u nemen naar Bandung. Wij waren mooi op tijd klaar met inpakken en hadden, naar ons idee, de goede trein naar het station gepakt waar de trein richting Bandung zou vertrekken. Helaas reed de trein het station voorbij zonder te stoppen dus wij in een balende toestand het station erna er uitgestapt en een tuktuk terug naar het juiste station genomen. We wisten ondertussen al dat we te laat zouden zijn en onze trein dus gemist hadden :/. Gelukkig konden we nog een nieuw ticket regelen voor 14.00u en hoefden we niet nog langer in Jakarta te blijven. 3,5 uur treinen later, waren we aangekomen in Bandung en zijn we met een taxi naar ons hostel gebracht. We hebben nog snel even wat gegeten in het centrumpje van de stad en zijn daarna lekker gaan slapen.

Gister stond de wekker weer rond 7 uur om snel even te ontbijten en rond 8 uur met een busje op dagtour te gaan. Deze dagtour bestaat uit het bezoeken van: de witte krater, een theeplantage, hotsprings en een strawberryfarm. We hebben denk ik ruim 3 uur gereden, dit kwam vooral door het in de file staan wegens een markt op zondag, richting de witte krater. Onze tourguide had zijn lolbroek aan en begon onderweg allemaal erg foute Nederlandse muziek te draaien...

De witte krater wad erg mooi, maar vooral ook erg bijzonder en het rook er ook heel apart (een beetje zwavelachtig). Na het touristische uitkijkpunt heeft onze guide ons meegenomen naar een uitkijkpunt waar niemand anders was, waarna hij ons meenam richting een theeplantage. De theeplantage was erg mooi, vooral de groene kleur viel erg in de smaak :). Na de lunch, bij een lokaal mevrouwtje, zijn we doorgereden naar de hotsprings. Hier was het ook redelijk druk en toen we eenmaal in bikini liepen, wel met een shirt eroverheen, staarde denk ik elk mens die daar aanwezig was naar ons. Superfijn natuurlijk en totaal niet ongemakkelijk. Het water was echt heerlijk warm, maar wel aan de viezen kant. Na het relaxen hier zijn we doorgereden naar de strawberryfarm, wat opzich niet heel bijzonder was, en kregen we een aardbeienshake en wat fruit aangeboden :P. Het was ondertussen al een uur of 6 en iedereen begon moe te raken. Terug in Bandung werden we niet gelijk naar ons hostel gebracht, maar gingen naar een lokale “starbucks” waar we wat thee en wat lokale hapjes kregen. Na deze avondsnack liepen we nog even door een paar lokale, zeer smalle en met scooter bezette straatjes waarna we uiteindelijk moe maar voldaan bij ons hostel afgezet werden. Kristy, Roos en ik zijn nog even wat gaan drinken met een gebakje erbij om deze topdag af te sluiten en om afscheid te nemen van Kristy, die nu een andere weg inslaat.

Vandaag de dag pakken we de shuttlebus naar het kleine plaatsje Pandangaran en gaan kijken wat voor avonturen daar te beleven zijn!!

Liefs Aneesha :)

1. Rowan:
    Toevallig de Fanji-tour gedaan in Bandung? Klinkt erg bekend namelijk :D
    Mooie verhalen!
  2. Aneesha:
    16 september 2019
    Haha jaa toevallig wel😂 hij zei al dat hij erg populair was onder de Nederlanders
  3. Ilona Swerissen:
    16 september 2019
    Leuk zo je avonturen te lezen.
  4. Shaylene:
    16 september 2019
    Wauw wat een verhaal! En wat een fotos!!:))
  5. Nico en Silvia:
    16 september 2019
    Lieve schat, wat een mooi verhaal heb je weer gemaakt, en dus mooie dingen meegemaakt. En wat maak je een goede foto's.... het is zo leuk om te lezen, dit is het echte backpacken, soms gaat het goed en soms gaat het even niet helemaal goed :).....we zijn nu al weer benieuwd naar het vervolg.
  6. Oma:
    16 september 2019
    Hallo Aneesha en Roos, ik heb net het verslag gelezen van jullie reis en wat heb je al een mooie foto's gemaakt van de natuur. En geniet er maar heel veel van. Maar zo als ik het lees, doen jullie dat ook wel.
    Veel liefs van oma met een dikke kus.
  7. Arend en Lida:
    Hé lieve Aneesha,
    Nou meis, ik hobbel van het ene reisverslag naar het andere!! Zojuist het reisverslag van Ben gelezen en nu heb ik jouw verslag gelezen. Wat een leuke uitstapjes allemaal met de mooie bijbehorende foto’s….. Het is maar goed dat je er regelmatig een verslag van gaat maken, want dat onthoud je toch allemaal niet?
    Wat jammer dat jullie niet in de zee konden zwemmen vanwege het plastic e.d. Ik denk dat Arend en ik daar ook maar het zwerfvuil moeten gaan opruimen…. :)
    Veel plezier daar in Pandangaran en we kijken weer uit naar de avonturen die jullie weer gaan beleven!
    Dikke knuffel voor jullie beiden en veel liefs van ons,
    Arend en Lida
  8. Sjon en jolanda:
    16 september 2019
    Hoi backpacker. Wat is het toch een feest om je reisverslag te lezen,met vooral die mooie foto's is dat helemaal top. Doe de groeten aan je mede backpacker en we zien er nu al naar uit om je nieuwe reisverhaal te lezen.
    Lieve groetjes met een dikke zoen van ons voor jullie.😗😗