Sidemen

4 oktober 2019 - Sidemen, Indonesië

‘S ochtends(30 sept) rond een uur of 10 namen Roos en ik een grab richting ons guesthouse in Sidemen. Onze chauffeur was in een zeer goede moed en heeft ons veel vertelt over de Balinese cultuur, het Hindoeïsme en zijn eigen leven, zo vond hij het heel mooi om een keer buiten alle steden te rijden(in Sidemen dus). Sidemen is een klein dorpje in het noordoosten van Bali, waar nu nog erg weinig toeristen komen(in vergelijking met de rest van Bali). We waren, veel te vroeg, na even zoeken bij ons guesthouse aangekomen en zijn na even wat gegeten te hebben gelijk op pad gegaan om de omgeving te ontdekken. Onderweg kwamen we een ander stel tegen en zij gaven ons een kaart met een wandelroute erop aangegeven. Dus Roos en ik, zo optimistisch als we zijn, zijn deze route gaan volgen. De route liep over een bergweggetje langs allemaal rijstvelden en kleine dorpjes, waar de locals ons vrolijk en zwaaiend tegemoet kwamen. Na ongeveer 2,5 uur lopen waren we weer terug bij onze slaapplek. Hier hebben we even niks gedaan, waarna we opzoek gingen naar een leuke warung, oftewel een restaurantje. Na echt heerlijk gegeten te hebben bij een superlief echtpaar thuis, zijn we lekker gaan slapen.

Dinsdag kregen we een cursusje, ja hoe zal ik het noemen, knutselen(?!) voor het Hindoeïsme. Van gedroogde, lange bladen moesten we een soort bloembakjes vouwen om er vervolgens echte bloemblaadjes in te leggen. Deze bakjes leggen deze mensen samen met een stokje wierrook in tempels en op de grond om alle goden te vereren. Na deze zeer leuke en gezellige cursus, hebben Roos en ik de rest van de dag lekker rustig aan gedaan en zijn we op tijd gaan slapen.

De volgende dag zijn we met een driver per scooter(wij achterop) richting een waterval gereden. Onze drivers liepen met ons mee naar de plek waar we het entreeticket moesten betalen(wij wel betalen en zij niet) en persoonlijk dacht ik dat ze wel zouden wachten bij de scooters, maar onze drivers liepen verder met ons mee en we gingen dus samen met z’n vieren de waterval bezoeken. De waterval was in een soort grot, wat het wel een beetje speciaal maakte, maar persoonlijk vond ik de waterval die we hebben gezien op Java wel net iets indrukwekkender. Nadat alle foto’s waren genomen en alle plekjes waren verkent, weet met de trap naar boven gelopen. De tredes zijn trouwens echt immens hoog, dus het is wel een soort van halve squatbeweging, maar dan omhoog, die je moet maken om bij de volgende trede te komen, en dan zijn wij nog redelijk lang vergeleken met deze Indonesische mensjes. Maar goed, wij zijn nog redelijk snel boven gekomen(conditie gaat nu al vooruit :)) en vertrokken daarna per scooter naar het grootste tempelcomplex van Bali. Deze was ook echt zeker erg groot en er liepen, lucky voor ons, niet al te veel toeristen rond, waardoor we wel wat goede kiekjes konden schieten. Na deze tempel helemaal van top tot teen gezien te hebben(nouja, zo ongeveer dan) zijn we weer achterop gesprongen en hebben de mannen ons terug gescoooterd naar ons guesthouse(het was ondertussen ook al weer een uur of 4).

’S avonds hebben we heel gezellig aangezeten met de mensen(vooral de neven) van het guesthouse zelf en kregen we ook zelfs gratis eten(dus gratis diner) en gratis Arak, de lokale sterke drank. Na deze goede afsluiter in Sidemen, echt een mega mooie omgeving en een zeer leuke plaats, vertrok voor ons de volgende dag de boot richting Nusa Lembongan, waar we mooi in een paar dagen het eiland gaan verkennen.

Liefs Aneesha

1. Sjon en jolanda:
    4 oktober 2019
    Wat een belevenissen weer voor jullie. En wat leuk dat jullie ook bij de locale bevolking kunnen overnachten. Aneesha wat maak je mooie foto's. Blijf vooral genieten en we zijn nu alweer nieuwsgierig naar je volgende verhaal.
  2. Ilona Swerissen:
    5 oktober 2019
    Weer een super leuk reisverhalen met prachtige foto s
    Cor en Ilona
  3. Ben:
    6 oktober 2019
    Hey Aneesha en Roos, weer lekker veel gezien en gedaan. Prachtige natuurfoto's en ook de tempel is mooi. Jullie leren ook veel van het land zo. Veel plezier verder.
    Groet Ben
  4. Arend en Lida:
    6 oktober 2019
    Knijpen jullie wel af en toe bij elkaar in de arm om te beseffen dat dit allemaal echt waar is wat jullie meemaken?
    Dikke kus en liefs van ons,
    Arend en Lida
  5. Nico en Silvia Huisman:
    11 oktober 2019
    Lieve schat, beetje een late reactie 🙄🙄 wat een mooi verhaal weer en je foto's 📷📷📷📷👍👍👍👍 zo genieten wij erg met jullie mee!!! 🥰🥰