Yogyakarta

23 september 2019 - Yogyakarta, Indonesië

Hoiihoii allemaal,

Allereerst weer heel erg bedankt voor alle lieve berichtjes die ik(en Roos natuurlijk) heb gekregen. Zo leuk om jullie enthousiasme over onze avonturen te horen!!

Op de avond dat we aankwamen in Yogyakarta werden we door een heel enthousiaste man, genaamd Saturday(en dat verzin ik niet!) ontvangen en vroeg hij ons ook gelijk, na zijn zeer uitgebreide uitleg over de stad, tempels en eettentjes, of we met hem uit eten wilden samen met nog wat medereizigers. Hier konden we natuurlijk geen nee op zeggen en dus vertrokken we met een man of 10 richting een overheerlijk restaurantje. Na deze gezellige eerste avond in yogya (uitgesproken als djokdja) zijn we gaan slapen en de volgende dag werden we rond een uur of 10 opgehaald door een driver. Samen met twee andere meisjes, die we hadden ontmoet via facebook, zijn we eerst naar de Borobudur tempel, oftewel de B-tempel, gereden en hebben we hier rondgelopen. De tempel schijnt het meest indrukwekkend te zijn tijdens de zonsopgang, tevens het meest duur, maar op het moment dat wij er waren, vond ik de tempel zelf ook best indrukwekkend :). Na dit bezoekje zijn we ergens onderweg gestopt om te lunchen en zijn daarna, volgens de driver 2 uur(maar het bleek maar 1 te zijn), doorgereden naar de Prambanan tempel, oftewel de P-tempel. Deze beroemde tempel staat op een groot complex met nog wat tempels eromheen. Wij zijn eerst naar die andere tempels gaan kijken en onze timing was zo goed dat we precies met zonsondergang bij de grootste tempel(en beroemdste) waren. Het opvallende aan ons bezoek hier was dat er een soort sportgala was waarbij extreme pop/rap/rockmuziek werd gedraaid. Zeer ongepast bij een tempel al zeg ik het zelf XD. Na de zonsondergang zijn we terug naar de stad gereden en hebben we met z’n vieren nog even gezellig samen gegeten, voordat we gingen slapen.

De volgende dag gingen we met een groepje mensen de beroemde watertempel van de sultan van Yogya bezoeken. In deze tempel kwamen we een student tegen die ons een gratis tour wilde geven, zodat zij haar Engels kon oefenen. Zo’n aanbod kan je natuurlijk niet laten gaan en samen met haar hebben we echt veel van het complex gezien. Waarbij ik zelf waarschijnlijk met een half uurtje al klaar was geweest, waren we nu ruim anderhalf uur in de tempel(terwijl de tour volgens het meisje maar 20 min duurde XD). Na dit bezoek zijn we ongelofelijk lang op zoek gegaan naar een speciaal eettentje waar ze gedeng(ofzoiets) verkochten en toen we dat eenmaal voor ons neus hadden liggen, was het echt niet te eten. Dus wij zijn terug naar ons hostel gereden met een taxi en hebben daar in de buurt wat lekkers gegeten. De rest van de dag hebben we lekker gechilled :)

De laatste dag in Yogyakarta zijn Roos en ik naar het paleis van de sultan gegaan. Hier was een traditionele dans te zien. De mensen dansten zeer bijzonder, langzaam, met overgestrekte ledematen, maar wel mooi. Ook hier kwamen we groepjes kinderen tegen(mijn leeftijd) die Engels met ons wilden spreken om de taal beter te leren. Dat voelt echt heel apart en schattig, want deze mensen vragen bijvoorbeeld ook om je handtekening en een foto. Hierna zijn Roos en ik doorgelopen naar een Nederlands fort waar we de geschiedenis van yogyakarta hebben gezien in een museum. Zeer indrukwekkend wat al deze mensen hier hebben meegemaakt tijdens de strijd om onafhankelijk te worden. Zo komt het wel weer even binnen dat de Nederlanders ook niet altijd even goed en aardig tegen het volk zijn geweest. Ook de rest van deze dag hebben we rustig aan gedaan en onze spullen gepakt, want de trein vertrok vanmorgen alweer om 7.45u. Na een treinreis van 8 uur, waar je op een gegeven moment wel echt helemaal klaar mee bent, zijn we aangekomen in Malang. Voor morgen staat er weer een drukke dag op de planning met overdag een waterval bezoeken en dan ‘s nachts vertrekken richtig de Bromo vulkaan om hier de zonsopgang te gaan zien :)

Liefs Aneesha :)

1. Sjon en jolanda:
    23 september 2019
    Weer een verhaal om van te genieten, en wat een leuke foto's, vooral van die beroemd heden met de locals :)
  2. De Schoutentjes:
    23 september 2019
    Prachtig jouw verhaal. Ondanks dat Azië ons niet trekt, zou je er zo wel zin in hebben. Zo te lezen genieten jullie volop. Heel veel plezier en geniet lekker. Tot het volgende reisverslag. Liefs De Schoutentjes