Nusa Lembonan, Nusa Ceningan en Nusa Penida

7 oktober 2019 - Nusa Penida, Indonesië

Hoiihoiii allemaal :)

Allereerst weer heel erg bedankt voor alle leuke en lieve reacties. Roos en ik moeten elkaar inderdaad nog wel eens in elkaars armen knijpen om te beseffen wat we allemaal meemaken hierzo.

Doordat de boot vanaf de haven al rond 9uur vertrok, waren Roos en ik al best vroeg aangekomen in ons hostel (met op het eiland zelf een erg hobbelige rit in een soort jeep auto). Onze tassen konden we gelukkig veilig en wel bij het hostel laten liggen en Roos en ik zijn toen even een hapje gaan eten bij een zeer leuk tentje om de hoek(waar we vervolgens wel 2 uur zijn blijven zitten, hahah oeps). Terug bij het hostel even snel omgekleed en daarna richting het strand gelopen om daar vervolgens te gaan chillen. Op deze dag zelf is niet zoveel spannends meer gebeurd. Wat wel echt heel tof was, was onze kamer: een vierpersoonskamer met twee stapelbedden, twee badkamers die zich buiten bevonden. Dus lekker buiten douchen :)(helaas wel met zeer koud en zout water).

De dag erna zijn we, samen met een ander meisje, richting de mangroeve gegaan en hebben hierzo een kleine tour gehad met een bootje door het smalle water. De tour was opzich niet heel bijzonder, ondanks dat we kleine krabbetjes hebben gezien, maar wel leuk om meegemaakt te hebben. Op te terugweg stopte onze driver vlakbij de beroemde yellow bridge(deze brug verbindt Nusa Lembongan met Nusa Ceningan) en zijn Roos en ik gaan lopen naar Nusa Ceningan om hierzo de Blue Lagoon en secret beach te aanschouwen. Deze twee plekken waren de wandeltocht (van ruim een uur) gelukkig wel waard en ook de weg terug was gelukkig leuk om te lopen. Toen we terug in het hostel waren, keek iedereen ons heel raar aan dat we alles gelopen hadden, vooral de locals zelf, omdat iedereen daarzo bijna alles met scooter doet.

De volgende morgen stond de wekker al vroeg en na het inpakken van onze tassen en het ontbijt, werden we door zo’n taxi opgehaald om te gaan snorkelen. Op de boot was het water eerst nog rustig, maar dat kwam doordat we nog in een smal stukje tussen twee eilanden in vaarden. Zodra we op de open zee terecht waren gekomen heeft het denk ik nog geen 10 minuten geduurd of Roos en ik (en de twee andere mensen met wie we gingen snorkelen) waren al helemaal doorweekt van alle golven die de boot binnenkwamen. Opzich wel een voordeel, want schrokken we ook niet meer van de kou van het water zelf. Op het eerste punt waar we stopten, zagen we al gelijk een zeeschildpad en daarna nog allemaal visjes en mooi koraal. Op de tweede stop waren allemaal supergrote vissen te vinden(we stopten hierzo, omdat er geen manta’s aanwezig waren helaas). De derde stop, ook wel de meest leuke, daar moesten we van de boot afspringen en met de stroming mee langs een rotswand zwemmen. Hier was de bodem niet zo heel ver weg van ons, zodat we het koraal en de visjes zeer goed konden aanschouwen!! Na de snorkeltour hebben we onze tassen opgehaald en zijn we door de eigenaar zelf met de scooter afgezet bij de haven en konden we de boot naar Nusa Penida nemen. Hier aangekomen begon iedereen al gelijk aan ons te trekken voor een lift naar ons hostel en uiteindelijk vonden we twee mannetjes die ons voor een redelijke prijs naar ons hostel wilden brengen(weer achterop de scooter). Ik had misschien wel een beetje pech met mijn mannetje, want deze racede echt als een gekke indonees door het hele verkeer heen, gelukkig maar dat ik me goed vasthield. Aangekomen bij het hostel vonden we al snel de twee meisjes, Laura en Eva, waarmee we de aankomende twee dagen een tour over het eiland zouden gaan doen. Deze twee meiden konden we al van Ubud en het was heel toevallig dat we op deze dagen precies hetzelfde van plan waren. Na gezellig met zijn vieren gegeten te hebben, ben ik maar snel het bed ingedoken, want er stond een lang programma gepland voor de dag erna.

De wekker om 7.15, even snel omkleden en ontbijten en dan rond 8 uur samen met de driver, genaamd Lufie(Loefje) en zeer klein, op pad gegaan naar de eerste bestemming. We waren al gewaarschuwd voor de slechte wegen hierzo en in het begin viel het gelukkig allemaal wel mee: gewoon een asfaltweg maar dan wel smal en zeer hobbelig, maar aan het einde ging de weg over in een soort geasfalteerde weg maar dan zeer stoffig en met erg veel gaten erin; conclusie: we werden helemaal door elkaar geschut. Misschien ook wel handig om erbij te weten: het eiland is niet vlak, zoals Nederland is, maar zeer berg-/heuvelachtig, dus de wegen waren ook nog eens erg steil en vol met scherpe bochten en je bent natuurlijk lang niet de enige toerist die deze dingen gaat bezoeken, dus inhalen/gepasseerd worden op deze weg is ook bij lange na geen uitzondering. Gelukkig heel en wel aangekomen op onze eerste bestemming: Kelingking Beach. We merkten al snel dat onze driver ook wel een goede fotograaf was en daar hebben we mooi gebruik van gemaakt. Kelingking beach is een van de beroemdste uitzichtpunten van Nusa Penida en dat was ook wel te merken aan het aantal toeristen die er te vinden was. Het uitzichtpunt is inderdaad wel echt heel erg mooi en de foto’s lijken net uit een vakantiemagazine te komen :).

De tweede stop(weer na zo’n heerlijke weg) was Angels Billabong, een soort van natuurlijke infinity pool, en Broken Beach: een cirkelvormige rots met een gat in het midden waar het blauwe water(door een ander gat) naar binnen en buiten gaat. Ook wel echt twee zeer mooie uitzichtpunten, vooral doordat het water zo mooi blauw is en de (hoge) golven hard tegen de rotsformaties aanslaan.

Na de lunch hebben we ons even laten afkoelen in de crystal bay en hopelijk ook weer een beetje ons kleurtje bijgewerkt. Na het afkoelen in het water, nog even een verfrissend biertje gedronken en daarna weer terug, moe maar voldaan, naar het hostel teruggekeerd. Ook deze avond maar vroeg gaan slapen, want deze keer moesten we er echt vroeg uit om de zonsopgang te aanschouwen bij treehouse. Dus de wekker om 4.15 uur en rond half vijf met de auto, met dezelfde driver en meisjes(plus een nieuw meisje), in een ruim uur durende rit(over dezelfde soort wegen) naar de Treehouse toe gereden. Hier hebben we echt een prachtige zonsopkomst gezien en we waren, verassend genoeg en op een stelletje Chinezen na, de enige op dit plekje. Na deze vroege uitstap maar even snel ontbeten(wat echt mega karig was maarja he) en doorgegaan naar Diamond beach en Atuh beach. Weer wat mooie fotootjes kunnen maken van deze mooie stranden, waar we weer de enige waren(omdat het echt nog megavroeg was waarschijnlijk). De stop na deze stranden wilde onze driver ons heel graag het teletubbie viewpoint laten zien: dit is een heuvellandschap wat er hetzelfde uitziet als de wereld waarin de teletubbies leven. Dus wij dit aanschouwen(kuch foto waar we allemaal op ons telefoon kijken kuch) en daarna zijn we doorgereden naar onze laatste stop van de dag: een tempel in een rots. Dit was ook wel bijzonder om een tempel op een plek als deze te zien. Het was wel echt mega heet en vochtig binnen, dus we waren blij toen we uiteindelijk weer buiten stonden. Terug in ons hostel kwamen Eva en Laura erachter dat onze driver, wie we eigenlijk al de afgelopen twee dagen half aan het uitlachen waren) een foto van ons vieren op instagram had gezet met de tekst: “thank you guys for the great time and see you next time”. Dit terwijl we misschien drie woorden met hem gesproken hebben, door zijn gebrekkige Engels hahah.

Maar goed, nu eventjes een middagje niks doen in het hostel en morgen weer met de boot naar Bali zelf richting onze laatste plaats hierzo: Uluwatu.

Liefs Aneesha :)

1. Nico en Silvia:
    14 oktober 2019
    Lieve Roos en Aneesha,
    Wat hebben jullie het toch voor mekaar en wat zien jullie elke keer weer wat anders.
    Af en toe aan het knutselen en dat met de mensen eten koken, tof hoor. Wat is het daar toch allemaal mooi groen, hier komen de herfstkleuren al weer tevoorschijn, en dat is ook mooi. Nu meiden, geniet er maar weer van en ik wacht elke keer met smart op de nieuwe verhalen, super dat dit zo kan. Lieve groetjes van oma met veel kussen.
    ps. Ik vond het zo leuk dat we elkaar even gezien en gesproken hebben over de telefoon!!!